måndag 25 april 2016

Länktips: En bokblogg om arabisk litteratur

Jag läser överlag mest skandinaviska, europeiska och nordamerikanska författare. Utöver det har någon afrikansk författare passerat, men annars är det inte så mycket världslitteratur som jag kan skryta med att jag läst. Och det är ju ganska dåligt. Därför blev jag glad när jag hittade bloggen Bokstigen. Den verkar ta upp modern arabisk litteratur översatt till engelska. Den verkar inte vara speciellt aktiv, men det kvittar ju, alla tips finns kvar. Jag bläddrade igenom inläggen lite på måfå och här fanns massor av tips på både barn- och vuxenlitteratur. Jag tror att jag ska lägga The woman from Tantoura till min läslista. Den är skriven av Radwa Ashour en egyptisk författare och professor, och verkar väldigt intressant eftersom den lyfter de palestinska flyktingarnas livsvillkor efter 1948. Något jag har ytterst lite kunskap om. Jag hoppas den ska vidga mina vyer. Så här långt har böcker och läsning varit ett bra knep för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar