tisdag 15 oktober 2019

Styr din plog över de dödas ben

I förra veckan så avslöjade Svenska Akademin vem som får Nobelpriset i litteratur 2018 och 2019. Den här gången hade jag faktiskt läst en av pristagarna. Olga Tokarczuk från Polen fick förra årets pris. Den andra pristagaren som får priset för 2019 är österrikaren Peter Handke. Men som sagt, jag blev väldigt glad över att det var en kvinna, och en ung kvinna som belönas. Boken jag läste har en av de bästa titlarna jag vet - Styr din plog över de dödas ben - och jag vet att jag sträckläste boken för ett par, tre år sedan. Jag undrar dock hur jag hittade den på biblioteket i byn, förmodligen för att omslaget och titeln gör att man måste ta upp den och titta närmare på den. Det är någon form av mordhistoria och kretsar kring en Janina som är en före detta lärare och bor ensligt på landsbygden. Hon vaktar sommarhus, översätter William Blake och är intresserad av astrologi. En natt dör hennes granne och trots polisens utredning fortsätter våldet och mördandet, tills Janina tar tag i utredningen. Tokarczuk har dock fått mest uppmärksamhet för Jakobsböckerna, och de är nog de som jag kommer att försöka läsa härnäst.

Hurra för en kvinnlig pristagare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar