fredag 4 april 2014

Länktips om högläsning

Lusten att läsa har gett mig så oerhört mycket. Inte bara historier, berättelser, människor och tankar som har breddat det som är jag och vad jag känner och tycker. Läsandet har också gett ordförståelse, läsförståelse och analysförmåga - vilket har varit till nytta i skolan och i arbetslivet. Jag skulle nog säga att läsandet har gett mig ett skrivande arbete. Och det är jag så oerhört tacksam för. Jag skulle kunna fortsätta ett bra tag till om hur bibliotek, läsandet och böcker gör världen till en bättre plats - och att bibliotek är en demokratisk rättighet - men jag gör inte det (idag). Istället hoppas jag att ni läser den här artikeln från dagens DN. Den handlar om högläsning och hur viktig den är för att intressera barn för ord och för läsning, men också ett sätt att umgås för vuxen och barn som inte liknar något annat. Läs och blir lika inspirerade som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar