fredag 25 april 2014

Miss Potter

Av en slump såg jag filmen Miss Potter ikväll. Den handlar om den brittiska barnboksförfattaren och illustratören Beatrix Potter och är regisserad av Chris Nonan. Filmen kom ut 2007 och Renée Zwelleger spelar Beatrix. Min enda bild av Potters fina sagofigurer är något luddigt minne av ett tv-program på julen som visade hennes figurer i form av en dansuppsättning när jag var liten. Annars vet jag inte så mycket om henne. Och därför var filmen överraskande bra. Fröken Potter (som det hette då) är en ungmö som lever hemma hos föräldrarna, är i trettioårsåldern och gör inte mycket annat än tecknar och skriver. Det skulle vara att dra runt på sitt förkläde, en äldre kvinna, som hon måste ha med sig överallt. Det kräver konventionen. Hon är ganska ensam och uträknad - en betydelselös person i ett samhälle där giftemål var det enda som gjorde en kvinna framgångsrik. Men när Potter till slut blir publicerad så slår hon igenom med dunder och brak. Hon och hennes förläggare Norman Warne, som spelas av Ewan McGregor, bildar en allians mot skeptikerna och förälskar sig i varandra. Men Potter får inte gifta sig. Filmen handlar om den kampen, om hennes liv och uppväxt och är en fin skildring av att vara kvinna i början av 1900-talet. Jag gillade Beatrix Potter, och jag gillar hur Zwelleger spelar henne. Det är både trovärdigt och känsligt. Det är inte ofta jag tycker att hon lyckas med det. Bara det är en anledning att se filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar