fredag 2 juni 2017

En sommarenkät

Lyran har en fin enkät om sommarläsning. Jag lånar den glatt och svarar så här:

1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?
Mitt generella mönster är nog att jag läser mer på sommaren, speciellt då jag är ledig. Å andra sidan har jag börjat läsa mer jämnt över året. Jag har nu konstant flöde med böcker istället för månader med ren stiltje. Därför blir det kanske just det här året bara lite mer läsning i sommar än vanligtvis (då sommaren var en riktig lästopp).

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?
Det är nog samma. Dock väljer jag nog mer av lust på sommaren. Under resten av året så kanske jag utmanar mig själv lite mer och tar tag i en bok jag kanske känner ett uns av motstånd till. Det skulle jag aldrig göra under sommaren.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter och annat.
Min veranda eller trädäck är himla bra eftersom det finns trappsteg att sitta på eller solstol att ligga i. Dessutom är det bra med skugga och sol hela dagen, så det går att skifta. Annan favorit är min hammock. Att ligga på rygg, läsa och med en fot i gräset som gungar mig är perfekt. Tidigare läste jag ofta på stranden, men det har jag nästan slutat med.

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden eller hängmattan?
Jag tycker nog Alex Schulman Glöm mig är ett bra alternativ. Finstämd och lättläst, men ändå allvarlig. Annars Björnstad av Fredrik Backman, eller Anna Laestadius Larssons serie om hertiginnan Charlottas liv i det kungliga hovet på 1700-talet.

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!
Jag gillade väldigt mycket om Som eld av Sara Lövenstam. Den utspelar sig i Stockholms skärgård och handlar om två flickors sommarlov och förälskelse. Det är också en perfekt sommarbok!

En augustimorgon i Skåne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar