torsdag 21 november 2019

Fackböcker i min hand

Jag är ingen fackboksläsare av rang. När jag öppnar en fackbok så handlar det nästan alltid om jobb. Just nu läser jag tre stycken på en och samma gång. Två av tre handlar om arbete och den sista mest för att jag har läst så mycket om den, och verkligen vill läsa den.

Den första fackboken är forskaren Erik Modigs Bang for the buck: kommunikation som skapar resultat. Boken har blivit hyllad och fått utmärkelser som Årets marknadsföringsbok (Sveriges marknadsförbund), så jag tycker det är helt rimligt att jag arbetandes i ett yrke där marknadsföring är centralt läser den. Det är både en översikt över alla teorier och modeller som har använts för att få människor att inspireras och faktiskt köpa på uppmaning av reklam, men också tankar om hur framtidens marknadsföring bör vara för att fungera. Det handlar om att få effekt och resultat av de insatser som görs. Jag har inte kommit långt, men än så länge förtjust i det lätta språket och konkreta sättet att driva resonemangen framåt.

Den andra fackboken på sängbordet är hjärnforskare Helena Backlund Waslings bok om beröring. Närmare: Om det livsviktiga i att röra vid varandra handlar om vad som händer i hjärnan när någon tar i oss och varför beröring är något som faktiskt är livsviktigt för att människor ska överleva. Små barn och bebisar som inte får tillräckligt med hudkontakt, närhet och beröring av sina föräldrar blir hämmade i sin utveckling. Det finns bevis för att bebisar som inte får beröring och närkontakt med en vuxen person dör. Ett hemskt exempel är de barnhem som fanns i Rumänien under Nicolae Ceaușescus regim. Många av dessa barn som vid upptäckten verkade vara födda med olika funktionshinder, visade sig i grunden vara barn som fötts friska men som på grund av för lite mat, men framför allt omtanke, beröring och stimulans hämmades oerhört i sin utveckling och fick men för livet. Fint skriven och oerhört intressant!

Den tredje boken är kanske inte en fackbok, utan mer en än debattbok. Dock är den både intressant och läsvärd. Nina Åkestam är en skarp hjärna och jag tycker hon tillför så oerhört många viktiga insikter om varför feminismen fortfarande är viktig, men också var rörelsen står idag och vad sociala medier både har tillfört och hämmat rörelsen. Jag är ungefär en tredjedel in i Feministfällan, men är övertygad om att den kan göra stor nytta för alla som vill kalla sig feminister och alla som inte vill se som feminister. Men jag tror det är viktigt att vi diskuterar både frågorna om jämställdhet och den så kallade rörelsen utifrån de perspektiv Nina Åkestam tar upp. Det kommer åtminstone att göra debatten mycket mer konstruktiv än vad den tyvärr i många fall är idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar