lördag 9 november 2019

Serietittandet i november

November är en årets tristaste månader tätt följd av februari. De här månaderna kräver en hel del bra serier för att jag ska orka med. Det bästa blandningen är nog både lättsmält och allvar. Helst inte för långa avsnitt, eller så är det bara jag som börjar blir helt snuttiferad och inte klarar koncentrera mig mer än en halvtimme. Fast jag tror inte det. Det handlar nog lika mycket om att det känns mentalt bättre att bränna en halvtimme istället för en timme när Netflix kommer fram som ett recept på snabb avkoppling och vila. Här kommer i

Tredje säsongen av Atypical var nästan lika bra som de två tidigare. Något avsnitt som hade lite väl lågt tempo, men annars en av mina favoriter. Finns på Netflix.




Hjärtats vägar är mys från Australien där alla är lagom snygga, elaka, dumma och smarta. Huvudpersonen är en manlig extremt skicklig kirurg och läkare som inte kan ordna upp sitt liv och det finns en hel del kvinnor som vill älska honom. Han fixar en skandal och blir hemskickad från Sydney till den lilla läkarstationen i sin hemstad på vischan. Runt honom kretsar en hyfsat komplicerad familj med tillräckligt intressanta karaktärer för att jag ska vara inne på tredje säsongen utan att riktigt kunna förklara hur det går till. Finns på SVTPlay.

Många har hyllat Unbelievable  och det med rätta. Om våldtäkt med fokus på kvinnors upplevelser, skildrat med kvinnliga skådespelare och med minimalt med våldsscener och objektifiering. Dessutom bygger serien på verklighetsbaserade händelser. Spännande, upplyftande och extremt bra skådespelare. Finns på Netflix.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar