tisdag 5 november 2019

Innan ni tog oss och en födelsedag

Jag hann inte läsa ut Lisa Wingates Innan ni tog oss till bokklubben i söndags. Eller rättare sagt, jag orkade inte. Min söndag gick istället till att gå upp i ottan, köra långt och tävla hund i ösregn för att sedan köra långt hem igen. Är supernöjd med vapendragarens prestation, men när vi var hemma igen var orken och läslusten borta. Så idag blev jag klar med boken. Den bygger delvis på sanna upplevelser som rör den stora barnskandal som ett barnhem i USA stod för under väldigt många år. Tennessee Children's Home Society i Memphis och föreståndaren Georgia Tann rövade i princip bort barn som sedan adopterades bort. I boken beskrivs ett fall som inte kan ses som sanning, men som ändå ger bra bild om vad allt handlade om. Övergreppen och barnens historia är fruktansvärda, men boken som sådan rätt trist. Det är förvisso lättläst, men också ganska ointressant med en rätt lam kärlekshistoria. Det enda som drev läsningen för mig var sanningshalten och att det var en bokklubbs bok, och det räcker nog inte när man tittar på helheten.


Läste boken i Biblio. Fortfarande en app jag inte helt är överens med.

Annars funderar jag mest på att jag borde äta prinsesstårta idag. En kollega, chef och vän har födelsedag idag. Sedan ett par år tillbaka är hen inte kvar i den här världen, men prinsesstårta var en given sötsak när hens födelsedag var på tapeten. Det är väldig väldigt synd att den inte är det fortfarande. Eller att hen inte blev äldre än 49.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar