tisdag 10 december 2019

Lucka 2: Jämställdheten

Det går inte så bra med årets kalender, men istället för att ge upp så gör jag ett försök att komma ikapp. Andra luckan i Jennys kalender handlar om jämställdhet. Min jämställdhet har nog varit hyfsad i den meningen att vi delade rätt lika på uppgifterna mellan oss. Men den som hade koll på hundens vaccinationer, besök hos släktingar, födelsedagar eller räkningar - det var jag. Att driva det framför mig var ganska tungt. Jag vet att jag länge tog även ansvar för släktrelationer som absolut inte var mina och att det till slut blev helt omöjligt att alltid försöka jämka, lösa, tjata och få alla sidor att samverka. Jag blev som en dålig diplomat i FN. En av de bästa sakerna med att leva ensam är allt trixande, joxande och förhandlande som tyvärr blev väldigt mycket av vårt förhållande de sista åren har försvunnit. Det är en stor tung surdeg som jag slipper befatta mig med. Så här i efterhand är det inte alls konstigt att allt det blev mitt arbete eftersom den andra halvan hade fullt upp med att bygga ett annat liv. Med det sagt, att få till ett jämställt förhållande, eller leva i ett jämställt förhållande är väldigt svårt med tanke på hur samhället ser ut idag. Det går - men det krävs att alla pytsar in sin del.

Lästips om jämställdhet:
Feministfällan av Nina Åkestam
Under det rosa täcket av Nina Björk
Bitterfittan av Maria Sveland
Skriet från kärnfamiljen av Tinni Ernsjöö Rappe & Rebecka Edgren Aldén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar