tisdag 10 december 2019

Lucka 3: Det här var 2010

När jag tänker på 2010 så tänker jag mest på snö. Det här året snöade in oss så många gånger och jag vet inte hur många morgnar jag fick ringa jobbet och berätta att jag skulle arbeta hemifrån. Min tacksamhet för att jag kunde det och slapp vänta på svinkalla perronger på tåg som aldrig kom var gränslös. Enda vägen från byn upp till den större tätorten och tåget till Malmö,har en svag vägkrok där snön enligt den skånska lagen om att snö aldrig ligger still hamnar. Jag minns att vi åkte till Kanarieöarna med mina föräldrar över jul och min systers familj blev sjuk och stannade hemma. Vi andra höll knappt på att ta oss till flygplatsen den där annandagen när det var dags att flyga på grund av snöstorm hela julafton och juldagen. Som tur var hunden redan instoppad på pensionatet annars vet jag faktiskt inte hur vi skulle löst det. Ett ilandsproblem sett i stort, men jag minns mycket diskuterande om vi skulle åka till flygplatsen en dag tidigare för att vara säkra på att komma i tid. Och när vi väl körde hade vi matta, skovel, filtar och värmeljus i bilen. Sedan dess har jag alla dessa attiraljer i bilen på vintern. Det är inte ofta den skånska vintern slår till, men när den gör det är risken för att bli stående på vägen ganska stor. Då tänker jag inte vara den som gör det utan utrustning.

Snöiga boktips:
Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg
Häxan och lejonet av CS Lewis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar