tisdag 12 januari 2010

Om skånska mord

I dagarna har kvällstidningarna frossat i att en man dömd för två mord har lyckats begå självmord på en rättspsykiatrisk klinik. Jag tänker inte gå in på detta mer än så, men måste ändå i sammanhanget rekommendera reportageboken Jakten på en mördare av Tobias Barkman. Det handlar om hur kriminalchef Per-Åke Åkesson och hans kolleger löste en våg av mordfall som drabbade hans polisdistrikt och även tog sig an och lyckades lösa två av Skånes mest berömda och tragiska mordfall. Dessutom får läsaren en bild av hur polisen jobbar och hur skickliga kåren kan vara. Och hur viktigt varje persons engagemang är för att uppgiften ska lösas. Jag minns själv hur Helén berörde mina föräldrar och min omgivning och hur otäck och hemsk hela historien var då när det hände i slutet på 80-talet. Jag var själv femton och tyckte att det var så läskigt att något kunde hända i en liten håla som Hörby. Tänk att gå ut och leka och aldrig komma hem igen. Det är så sorgligt, men jag tycker att Tobias Barkman är skicklig på att hålla distansen i texten, och det är en distans som behövs. Det blir inget frossande i fruktansvärda detaljer även om de finns där. Däremot är det en driven författare som skickligt nystar upp händelseförlopp efter händelseförlopp. Frågar du mig så är det mycket bättre läsning än det som du hittar i Expressen eller Aftonbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar