tisdag 1 augusti 2017

Till min Love

Love och Josefin landar i London i mitten av nittiotalet. De har tagit studenten, eller Love har, Josefin lyckades inte få några vidare betyg. Hon bryr sig inte, och tänker att det ordnar sig. Love tror inte att något ska ordna sig, men de hittar en ställe att på bo och börjar jobba. London, och framför allt Camden, är allt de har drömt om, men när Josefin träffar Baz glider de bästa vännerna ifrån varandra. Love tycker Josefin tar för mycket droger. Josefin tycker att Love är tråkig. De tappar kontakten men Love kan inte släppa varken känslorna av övergivenhet eller Josefin. När Love nästan tjugo år senare hittar ett blandband som Josefin gjort åt honom, släpper han allt och åker tillbaka till London. Han måste få veta vad som hände henne.

Till min Love släpptes förra våren. Det blir min andra bok av Karin Aspenström och boken är både en kriminalhistoria och en kärlekshistoria. Jag tycker den håller gott och väl måttet, men uppskattade nog Utan dina andetag mer. Kanske för att det var en mer komprimerad text. Till min Love blir lite omständlig ibland. Kanske för att Love ofta fastnar i samma tankebanor, som vi människor gör, men jag tror boken hade tjänat på att stryka ner det lite. Dock gillar jag Aspenströms sätt att presentera dilemman och det omöjliga i att inte såra dem som står oss närmast. Båda böckerna jag har läst är välskrivna och innehåller personporträtt jag tror på när jag läser om dem. Jag skulle inte alls bli förvånad om jag snart läser en tredje av Aspenström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar