onsdag 3 juli 2019

Tjänarinnans berättelse

Jag har inte läst många böcker av Margaret Atwood, men har som många andra blivit helt uppslukade av tv-serien The Handmaid's Tale. Jag har dock bara sett två säsonger så långt, men har varit trollbunden av den. Tyvärr ligger den rätt i tiden, där verkliga inskränkningar i aborträtten - eller diskussioner om denna pågår på många ställen i världen. Det är otroligt obehagligt.

Atwoods bok är minst lika bra som tv-serien. Kanske är den lite mer lättläst eftersom jag har serien nära mig, men å andra sidan så finns det skillnader i handlingen, vilket också medför att jag måste läsa noggrannare. Som sagt är jag obevandrad i Atwoods författarskap men är sugen på att läsa mer av henne. Vad har jag inte riktigt bestämt mig för ännu - och tips tagen välkommet emot!

Superbra bok, fantastisk tv-serie men tråkigt bokomslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar