söndag 29 december 2019

Lucka 6: Det här var 2011

Det här året var tudelat. Jag var på sluttampen i ett av mina roligaste och svåraste projekt jag jobbat med, men som i slutändan har gjort mig extremt stolt. Det höll på hela 2010 men blev faktiskt klart och publicerat det här året. Men vad jag slet, med idén och varenda bokstav, med arbetsgruppen och väldigt många timmar ensam med enormt stor mängd av material. Under det här projektet började jag förstå vad klimatförändringar innebär, men också väldigt mycket om mer om vilken miljöförstörelse som pågår. Dessutom stod det också väldigt klart hur viktig miljörörelsen är och vilka resultat de har kämpat sig till med fakta, fakta och protester. Det tar lång tid att få fram förändringar - men utan engagerade miljömänniskor så hade världen varit väldigt mycket mer förstörd. Det tål att tänka på det här året och ännu väldigt mycket mer i framtiden.

Det här året var också året en älskad dobermann blev allt sämre i sin kropp. Jag vill minnas att vi hade slutat med sök på grund av problem med diskbråck. Istället spårade vi lite och försökte med rehab och smärtlindring ha ett drägligt liv. Det var fortfarande det under det här året, men själva mängden hundträning gick ner cirka 80 procent. För Iza var det allra bästa, men jag hade det lite trist. Så på sommaren, samma fruktansvärda dagar som Utöja hände, utbildade jag mig till mentalfigurant inom SBK. Själva utbildningen var extremt intressant och rolig, och efter det har jag skuttat runt, dragit i snören och på olika (väldigt förutbestämda) sätt testat hundars reaktioner i rädsla, hot, socialt samspel, ljud och lek. Rekommenderar alla hundägare att se några MH och MT-test och läsa på lite om hundars mentalitet. Avelsarbetet kan göra oerhört mycket för att vi ska få fler stabila, modig och glada hundar i samhället. Min begränsande erfarenhet menar att det oftast betyder mindre fokus på utseendet och mycket mer fokus på att avla på mentalt stabila hundar. Sverige är ett av de länder som ligger längst fram i hur hundar kan testas och hur mentalitet kan följas genom de här testerna. Grunden i det ligger i föreningslivet. Alla som står på banan (domare, beskrivare, funktionärer) från tidig morgon till sen eftermiddag är frivilla krafter med i princip ingen ersättning. Bara för att hundar ska må bättre och bli bättre i framtiden. Bara det borde göra att alla testar sin renrasiga hund (blandrashundar får tyvärr inte delta).

Läs mer här:
SBK
Lars Fält/Förstå din hund
Eva Bodfält/Kontaktkontraktet
Anders Hallgren/Lexikon i hundspråk 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar