tisdag 7 januari 2020

Lucka 10: Min inredning

Julen är passerad och nyåret över. Här har januari inletts med en massiv diarré hos vapendragaren och jag har mest traskat runt i ett vakum av ris, fisk och hålla reda på när och hur olika behov har uträttats. Att vara ute halv tre på natten för att med ficklampa undersöka lämningar precis gjorda i trädgården är en väldigt överskattad syssla. För att inte nämna all oro om åker runt när ens bästa kompis inte mår bra. Nåväl, satsningen på att sammanfatta tiotalet fortsätter. Jag ger mig januari månad, tror det gör mig gott att faktiskt titta lite bakåt, på smått och på stort.

Den här luckan ska handla om inredning. Om detta finns inte mycket att säga annat än att jag idag lever nästan uteslutande med arvegods. Har en ny säng sedan ett par år och en högt älskad Lamino-fåtölj med fotpall, men annars består mitt bohag av det bästa möblerna från separationens delning och släktklenoder som äntligen kommit till användning. Det är inte speciellt moderna möbler, men jag gillar att ha möbler som för mig har en historia. Här finns bland annat:

- Ett stort matbord med stolar som kommer från min farmor och farfar men som ursprungligen ska ha funnits på ett slott. Färger: mörkt trä och vinröd sammet.

- Ett Perstorp-bord som jag tror var min mammas bord i hennes första lägenhet.

- En ljusgrön femtiotalssoffa som kommer från min farmor och farfar. Den stod i hallen och var den soffa man satt i när man drog på sig skorna eller svarade i telefon.

I övrig så har jag en fondvägg i grönt, en pizzavägg  och min mormors sjuttiotalsspegel med belysning. Det är med andra ord en salig blandning. Men från att ha varit mån om ett rent och ljust intryck har synen på inredning blivit allt mer brokig med åren.

Januaridimman gör att inga bilder blir speciellt bra, men här är en bild på en kruka jag uppskattar mycket. Köpt på loppis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar