onsdag 15 januari 2020

Lucka 15: Det här var 2014

Det här är året när jag byggde upp mig själv igen. Samlade ihop bitar, inventerade, funderade, tragglade på och funderade konstant på: Vem är jag? Hur vill jag leva? Som nybliven lämnad tvingas man ställa sig sådana frågor. Det krävs kanske i andra situationer också, men jag kände ett stort behov att försöka gå till botten med de mest grundläggande frågor. Ingenting var givet längre, och efter mer än tjugo år med att förhålla sig till en annan person var det bara jag som kunde ta beslut.

Det var inte bara mörkt, men många gånger otroligt ensamt. Jag vet inte hur många gånger jag tog telefonen för att ringa ett nummer jag i åratals slagit flera gånger om dagen, innan jag kom på att den personen inte hade något intresse av mig och min dag längre. Idag kan jag dock se det som en stor ynnest att jag fick möjlighet att göra om allt igen. Som en rejäl helrenovering, onödigt sargad, men ändå. Det har gett mig så många nya saker som jag tycker om: nya vänner, ett eget hus, en hund som alltid ställde upp, självständighet, oberoende och frihet. Under 2014 blev allt detta bara mitt.

Det här året fick jag också göra en jobbresa till Etiopien som verkligen gav perspektiv på tillvaron och jag fick arbeta med att använda den upplevelsen till att försöka göra världen lite bättre. Det var en otrolig upplevelse som jag allt kommer att vara tacksam för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar