lördag 4 december 2010

Dag 1 - detta är jag

Har du läst Två nötcreme och en moviebox av Fredrik Wikingsson och Filip Hammar? Precis det Sverige är jag uppväxt i. Med 33 cl läskflaskor som delades per millimeter med lillasyster. Med movieboxen som jag och två kompisar hyrde i byns kiosk eftersom ingen av våra familjer hade fått video ännu. Jag har faktiskt aldrig gillat nötcreme, men en kompis köpte det ofta efter skolan. Jag har sett Dirty Dancing och Pretty Woman på bio, haft blandband inspelade på kasettband från Tracks, LP-skivor och lusläst Okej.

Men ska man säga något sammanfattande om mig så var jag tidigt hästtjej. Redan på dagis (för så hette det då) ritade jag hästar och när vi var på Skansen hade jag inga problem med att stå i kö hur länge som helst för att få rida på ponnyridningen. När jag var nio fick jag börja på ridskola och då var torsdagen den allra viktigaste dagen i veckan. Alla andra dagar ritade jag hästar, lekte häst och läste hästböcker. Sedan red jag Dunet av Nan Inger var en älskad bok, Lisbeth Pahnkes serie om Britta och Silver är ett annat exempel. Gunilla Woldes böcker om Twiggy och Emma är också läsupplevelser som måste nämnas. Och så klart Min Häst och Broknäsfklickorna. Det går alltså inte att prata om mig utan att nämna hästar. Intresset räckte ända fram till 25-års åldern, när andra hästtjejer lämnade stallet för fritidsgårdar och annat blev jag kvar. Har aldrig ångrat det men har lagt sjukt många timmar i stallet.

En annan sak som inte heller går att bortse från när det gäller mig är bokintresset. Detta läsande som alltid har varit med mig. Under många år cyklade jag varje lördag till byns bibliotek och fyllde en kasse med böcker. Sedan cyklade jag hem igen och läste och var helt uppslukad. Jag älskar fortfarande bibliotek och ibland önskar jag att jag var biblotikarie. Som den tävlingsmänniska och prestationsperson jag är var det också viktigt att läsa flest antal böcker när vi hade läscirkel i skolan, eller tjockast eller svårast. Jag ville alltid vara värst. Fast är man inte Lucia- eller populäraste tjejen-material då får man ta vara på ngt annat. För mig: hästar och böcker. Jag gjorde alltid skäl för namnet bokmal. Och jag är det idag med en enerverande förmåga att boktipsa min omgivning ständigt. Så det var inte så konstigt att jag alltid hade betyg 5 i svenska, att det blev litteraturvetenskap efter studenten och att jag idag arbetar med bokstäver och ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar