torsdag 27 november 2008

Dagens överraskning: ett bokprogram som går att se

Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon stor tittare av kulturprogram. Ibland ser jag Kobra, men det är också allt. Och det händer inte ofta. Eftersom jag är kulturvetare med examen i litterurvetenskap och lider av prestationsångest, så har jag verkligen försökt att se andra kultur- och litteraturprogram som till exempel Röda rummet eller Babel. Men det går inte. Antingen så somnar jag eller så måste jag byta till något mer lättvindligt att tugga i mig. Det är sorgligt men sant. Därför blev jag överraskad när jag ikväll av en ren slump hamnade framför ett helt nytt program som heter Skrivkamp. Jag fastnade med hull och hår i en intervju där Henning Mankell (som vanligtvis inte är någon av mina favoriter) och den unga nigeriansk-amerikanske författaren Uzodinam Iweala bland annat diskuterade bilden av Afrika, hur sättet att berätta påverkas av ny teknologi och vad det innebär att ha två hemländer. Jag har inte läst Iweala innan men det känns helt klart som ett spännande projekt. Han har blivit väldigt uppmärksammad för sin debut Beasts of No Nation som handlar om hur en ung student efter att hans far mördats blir rekryterad till barnsoldat. Jag tror att jag måste köpa den direkt. Kanske redan imorgon ... Missade du programmet? Titta här i så fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar