onsdag 26 november 2008

IFK Trumslagaren – en favorit i repris

Max Lundgrens (1937-2005) serie om några ungdomar som tränar friidrott tillsammans var en av mina absoluta favoriter när jag var i tolvårsåldern. Nu har jag läst om den första boken i serien, IFK Trumslagaren, som kom ut 1972. Jag blev glatt överraskad för den fungerar även idag. Som nostalgitripp givetvis, men också som en riktigt bra ungdomsbok/serie. Då gillade jag serien (jag läste alla) för att den inte bara handlade om varvtider och armhävningar utan för att den på ett pirrigt och lite stirrigt sätt skildrade kärlek, trulig tonår och vänskap. Idag uppskattar jag lika mycket att allt utspelar sig i femtiotalets Malmö och att den faktiskt tar upp en hel del problem som till exempel alkoholism och barnmisshandel. Det är ett avskalat och lättläst språk som lämnar precis lagom mycket öppet för läsaren. Och för barn som behöver lite inspiration att börja med idrott tror jag faktiskt att den kan vara ett litet startskott. Här är det helt klart viktigt att vara starkast och att vinna, men kompisskapet och gängets betydelse är oerhört viktig för historien. Doping, elitsatsning och prestationsångest känns hälsosamt långt borta!

Läs den för:

  • - att det inte handlar så mycket om märkesskor eller material som andas
  • - att det är sommar, femtiotal och Malmö
  • - att den första kärleken alltid är lika ljuv

En svettig märkessko En av mina favoriter: utgiven på Bonniers Junior Förlag och lånad på biblioteket!

De andra böckerna i serien heter: IFK Trumslagaren och Lillis (1973), IFK Trumslagaren och Chris (1975), IFK Trumslagaren och Lasse (1979), IFK Trumslagaren och Jack (1981).
Max Lundgren var en av våra mest kända barn- och ungdomsförfattare, och satt på stol nr 15 i Barnboksakademin. Han har skrivit ut ett 20-tal böcker, bland annat serien om Åshöjdens Bollklubb som både blev en TV-serie och publicerades i tidningen Buster. TV-serien sändes 1985 där bland andra Björn Nordqvist och Johan Hedenberg spelade viktiga roller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar