onsdag 26 november 2008

Hur är en bra bok? Som en vomburgare eller salt balk?

Vad kännetecknar en bra bok? Att den är lättläst, eller att ämnet är intressant och karaktärerna fascinerande? Eller handlar det om miljön och intrigen? Eller bara att bokens stämning svarar med mina behov just då. Antagligen är allt rätt, eller fel. Jag läser det mesta, högt som lågt och är en riktig konsument när det gäller böcker. Jag konsumerar böcker, och läser jämt och ständigt. Kan man vara hetsläsare, så är jag farligt nära.
För det mesta har jag flera böcker på gång samtidigt, vilket på ett sätt är en ful ovana. Jag märker nämligen att jag i de situationerna väljer den boken som är enklast, vilket gör att böcker som bjuder lite motstånd risker att bli oavslutade (något jag personligen har oerhört svårt för). Jag önskar att jag var en sådan som stryker under viktiga ord och fantastiska formuleringar. En noggrann läsare som tänker efter helt enkelt. Men när jag tycker en bok är riktigt bra, då känns det oftast som om sidorna mest är i vägen. Jag vill bara fram i historien, få veta mer om vad som händer och vända blad.
Hade jag däremot frågat min hund Iza om hur en bra bok ska vara, tror jag hon hade sagt att en bra bok kan vara frasig och lättsmält som en vomburgare. Eller ha lite motstånd som en tuggstång för att sedan bli saftigt seg och mustig. Just idag tycker jag att en bra bok kan vara som en salt balk. Hård, med vassa kanter men med oemotståndligt hett salt i mitten.
Har du hund och vill bjuda på något gott kan jag rekommendera att shoppa här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar