måndag 29 maj 2017

Det är natten

Det var ett tag sedan, nära nog tre månader sedan jag läste Det är natten: Författaren och den som skriver av Karolina Ramqvist. Det är en ganska kort bok som i essäform tar upp skrivandet hos en kvinnlig författare. Speciellt dröjer författaren vid de uppoffringar som en kvinnlig författare måste göra. Just för att hon är kvinnlig ställs hon inför många omöjligheter i konstnärskapet. Jag är generellt väldigt förtjust i Karolina Ramqvist författarskap. Allt jag har läst har jag tyckt om. Och jag tycker om det här också. Men jag inte säker på att jag förstod allt. Kanske var jag lite seg när jag läste. Kanske är det inte den bästa boken att läsa under pendling. Jag funderar på om jag ska läsa om den igen, för att se om allt har fallit bättre på plats då. Jag har nämligen en känsla av att det är en viktig bok.

En av Ramqvist. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar