söndag 7 maj 2017

Trikolorens framtid

Väntar med bävan på det franska valresultatet. Är inte superinsatt men skrämd av utvecklingen och Le Pens framsteg genom valrörelsen. Det känns mörkt, och det kommer att påverka även oss i Sverige. Men jag hoppas innerligt att det franska folket idag röstar för frihet och demokrati och håller de främlingsfientliga krafterna stången. Med det sagt så undrar jag när jag senaste läste något av en fransk författare. Just idag känns det väldigt länge sedan.

En av mina stora franska favoriter är annars Simone de Beauvoir. Hennes Mandarinerna läste jag som tonåring och älskade. Precis som Det andra könet som ingick i studierna i litteraturvetenskap. Den boken påverkade mig på djupet. Men jag har till exempel lite läst något av Marguerite Duras eller Julia Kristeva (fanns dessa på litteraturlistan så missade nog jag dem). Så här finns definitivt författare att ta tag i. Dock slår det mig att jag läste Igelkottens elegans av Muriel Berbery för några år sedan (typ nästan sex år sedan) och gillade den oerhört mycket. Och när jag bläddrar i min Netflix-app så har jag tydligen laddat ner Villa Triste av nobelpristagaren Patrik Modiano. Jag har alltså en fransman som väntar på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar