tisdag 3 juni 2014

153 sidor Bulgakov

Mästaren och Margarita är en bok som har varit helt omöjlig för mig att slutföra. Snobben i mig vill givetvis klara av denna klassiker som så många har som favoritbok. Den räknas ju till ett av mästerverken i den moderna litteraturen. Men så här långt förstår jag mig inte på Michail Bulgakovs historia. Och jag vill väldigt gärna det, men efter knappt hälften så tar det stopp. Jag tycker inte jag har större problem med fantasibilder eller oväntade vändningar men här går jag på pumpen rejält. Kanske tycker jag att den är lite tråkig? Förmodligen. På frågan om jag tänker ge den här boken en andra chans så ser det mörkt ut. Däremot kommer den att få ha kvar sin plats i bokhyllan; det är en väldigt snyggt omslag. Dessutom vet man aldrig när litteratursnobben vaknar till liv på riktigt igen.

Snygg och tråkig - eller snyggt tråkig ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar