tisdag 7 juni 2016

En bok jag glömde bort - Agaat

Stod och glodde i min bokhylla, eller mer bokskåp, för att vara nogräknad och hittade en bok jag varken läst eller kom ihåg. Och jag förstår inte riktigt hur jag kan har missat den. Agaat av Marlene van Niekerk hade jag hört så mycket gott om, men den har blivit stående här alldeles själv. Förmodligen väldig oförtjänt, vilket blir solklart efter en snabb sökningtiteln. Klassikervarning och läsning som ska kännas i varje cell är några omdömen. Ännu gladare blir jag när jag inser att det är en sydafrikansk kvinnlig författare som skriver om tiden precis efter att apartheidsystemet har fallit. Det känns som en bra bok att sikta in sig på i sommar. Tjock är den också - inte för att det är något kvalitetstecken i sig, men idag precis som igår är det enda jag drömmer om att få gräva ner mig i något annat än vardagen. Den åker in i min läslista för 2016 direkt.

Det börjar bra. Pluspoäng för ett snygg omslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar