onsdag 1 juni 2016

Hausfrau, del 1

Jag har kommit en bit i Hausfrau av Jill Alexander Essbaum och den gör mig ont. Om jag någon gång mött någon levande död i litteraturen så är nog Anna en av dem. Så konstigt avstängd och oförmögen att handla på något annat sätt än undanmanöver. Hela tiden flyter hon hit eller dit, alltid på någon annans villkor eller behov. Och när hon får frågor och möjlighet att vara ärlig då passar hon. Jag förstår mig inte på henne, men kan inte sluta läsa, trots att hon är en ganska tråkig person. Det är mycket märkligt.

Sedan är det så gripande på det vis Anna sitter fast i sitt äktenskap. Hon har inga egna pengar, inget arbete. Hem och barn är hennes ansvar, men hon är mest otrogen. Även om hon ville så går det inte att bryta sig loss - så här långt ska tilläggas. Har ju mer än halva boken kvar. Men som sagt, intrikat trots att det borde vara mest tragiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar