söndag 5 juni 2016

Så här tränar du din dobermann

Dobermann är en liten ras i Sverige och även om det är bruksras, så är det inte många som tränar och tävlar med dem. De få gånger jag har stått på en tävlingsplats med min, har jag alltid varit ensam representant. Jag kan inte skryta med några speciella tävlingsmeriter, men det är synd att inte fler ser vilken trevlig hund det är att arbeta med. Kanske inte alltid den lättaste. Men med tålamod och humor kommer man långt. Och oavsett resultat (eller ras) blir relationen mellan mig och min hund så mycket mer när det finns ett samspel och uppgifter som vi tillsammans ska lösa.

Inspirerande böcker för den som vill träna hund finns det gott om. Jag har tidigare skrivit om Kontaktskontraktet som är en av mina favoriter. Böcker som inspirerar till träning av dobermann finns det färre av. Jag har en hemma. Men How to Train Your Doberman Pinscher känns något gammalmodig i sina träningstips. Liz Palika som har skrivit boken är meriterad som få, men eftersom boken verkar vara från 80-talet har ju träningsmetoderna förändrats ganska rejält. Dessutom är boken amerikansk vilket också innebär annorlunda inställning i vissa fall.

Det bästa i boken är diskussionen kring om dobermann är en hund för alla. Att köpa hund är stort oavsett ras, men dobermann är en hund med hög aktivitetsnivå och mycket energi. Den måste få utlopp för sin energi, sin jaktlust och arbetsvillighet på ett bra sätt för att hunden ska må bra. Det lyfter boken på ett väldigt fint sätt.

Sedan är det ju bara så synd att varenda hund i boken är kuperad, både svans och öron. I Sverige och i stora delar av Europa är det som tur är förbjudet, men i USA är det faktiskt fortfarande tillåtet. För mig är kupering djurplågeri. Jag tycker dobermannen är vacker som den här, med öron och med svans.

En bok om världen mysigaste hundras.

Goda råd som tyvärr är otidsenliga.

Mitt praktexemplar till vapendragare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar