lördag 25 mars 2017

Den där kärleken

Jag har precis sett klart tredje säsongen av Skam. Och eftersom jag knappast var först på bollen med att se den norska superserien så har det jag skriver nu säkert redan skrivits. Men efter att ha stirrat tomt ut i luften och konstaterat att det verkligen inte finns fler avsnitt att se, så har jag tänkt mycket på den där villkorslösa drabbande förälskelsen och kärleken. Den som dramatiseras så fint. Den som är helt utan förpliktelser, och kanske därför ung? Eller kan det vara samma om man är 35 eller 55? En vill ju gärna sätta lite pengar på det. Men just nu har jag inga personliga erfarenheter som kvalar in under den tesen. Vilket, tro mig, är synd. Och jag ser fram emot att bli motbevisad.

I bokväg så tycker jag både Sandra Beijers Det handlar om dig och Allt som blir kvar gör samma sak som Skam. Därför tycker jag också om de här böckerna väldigt mycket. Återigen ung kärlek, men är det just att den är ung som gör den så hudlös, så transparent? Jag har funderat på titlar som gör motsvarande men som inte handlar om ungdomar. Men kommer inte på någon riktigt bra. Jag kan bara tänka att det finns andra ingredienser med, som just förpliktelser och skuld, som gör att det inte blir samma. Jag hoppas att jag har fel, dels för att det känns så tråkigt, dels för att det blir någon konstig värdering av ung kontra gammal som ingen är betjänt av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar