onsdag 6 december 2017

Klassikerkalendern - lucka 6

Det är Finlands stora dag idag. Landet fyller 100 år av självständighet och det ska så klart firas. Även här, så det är ingen slump att den sjätte luckan innehåller en finlandssvensk poet. Gunnar Björling (1887-1960) är en av mina husgudar som har funnits med mig sedan gymnasietiden. Han var modernist och ingick i kretsen kring Rabbe Enckell, Hagar Olsson, Elmer Diktonius och Edith Södergran. Jag minns inte varför jag började läsa honom. Det kan har varit så enkelt att vi läste honom i skolan och sedan har det bara fortsatt. Hans hantering av språket och vilja att spränga alla gränser för att hitta nya konstruktioner är fantastiskt. Ordvalen är unika och ibland helt absurda, ändå tycker jag att det fungerar. Det sägs att han inte är lättillgänglig, och jag håller till viss del med, men jag tycker definitivt han är värd en läsansträngning. Du hittar honom enklast på ett bibliotek, eller i Litteraturbanken. Det få bokhandlare som har hans böcker och även på antikvariat är han svår att hitta. Men, ändå, fortfarande värd att läsa:

Ett stilla mellan dagar
en papperspåse seglar uppå vattnet
barn och hund
och lugnhöstdagar.


Vindfläkts susning
vattnens dragning över dammen,
sakta skälver
och det guld mot blåheten
löv och singlar ned
ett blad visset
och  min rockkrage.
Vattnens dragning
milda vinden
sol i ovans blått.

(Luft är och ljus, 1946, lånat från Litteraturbanken)

2 kommentarer:

  1. Gillar också Björling. han finns i min lyrikhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade faktiskt ett par böcker av honom på Bokbörsen nyligen. Mycket nöjd med det.

      Radera