torsdag 7 december 2017

Klassikerkalendern - lucka 7

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen."

Carlsson gör storstilad entré i Hemsöborna  (1887) och tar både bildligt och bokstavligt över änkan Flods liv ute i skärgården. Ovanstående rader har blivit minst sagt berömda, och det är en första mening som för mig håller än idag. Carlsson är äregirig och tilltagsen, men också driftig. Han ser till att få ett nedgånget jordbruk på fötter igen. Som en bonus tar hans änkans hjärta - och hennes förälskelse och sorg är en stor del av boken. Men det är naturen och miljön också. August Strindberg skrev boken under en utlandsvistelse och kanske är det därför naturskildringarna och skildringen av ö-livet är så fina.

Det är definitivt naturskildringarna och relationen mellan Carlsson och Flod som gör att det är en klassiker för mig. August Strindberg var produktiv både som dramatiker, författare och målare; han är en av våra stora författare. För mig är pjäserna Fröken Julie och Drömspelet fantastiska att både se och läsa, men jag hade hoppat över romanen Röda rummet. Den var fruktansvärt, fruktansvärt tråkig. Det är oklart om jag läser om Strindberg, men en klassiker är han ändå.

2 kommentarer:

  1. Hemsöborna är mycket Sif Ruud för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag glömt, men det stämmer ju att hon var med i filmatiseringen.

      Radera