lördag 9 december 2017

Klassikerkalendern - lucka 9

Allt av författaren John Steinbeck (1902-1968) platsar i en klassikerkalender om någon skulle fråga mig. Hans böcker som Östern om Eden och Vredens druvor har alltid varit viktiga för mig, men i höstas fick i alla fall Vredens druvor en extra dimension. I september besökte jag en vän i USA och under en fantastisk vandring i Sawtooth Mountains, Idaho, kom vi in på utvandring, invandring och när människor tvingas börja om för att överleva och skapa ett nytt liv. Min väns mammas familj var en av de som tvingades till samma öde som familjen Joad i Vredens druvor. Depressionen gjorde att de fick lämna gård och hem i Oregon för att försöka få ett bättre liv i Kalifornien.

Alpine Lake, Sawtooth Mountains

Vi hade en väldigt intressant och fin diskussion om utsatthet, fattigdom och Steinbecks förmåga att skildra detta. Detta eftersom min vän faktiskt nämnde Vredens druvor som en perfekt bok att beskriva sin mammas och hennes familjs situation. Tillsammans med Möss och människor är Steinbeck på många sätt en komplett författare för mig. Hans förmåga att berätta mycket med få ord. Han skildrar livets svåra villkor levande och insiktsfullt och människor ställs inför svåra moraliska frågor i hans böcker. Han ta ofta upp ondska och godhet på ett synnerligen nyanserat och oväntat sätt. Det gör att alla ovanstående böcker är väl värda att läsa. Själv är jag sugen på att prova Den röda ponnyn, en för mig ännu oläst bok av Steinbeck.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar