fredag 25 mars 2016

Ett lindgrenskt sammanträffande jag gillar

Vad är oddsen för detta: Jag börjar årets långfredag med P1 där en repris av Söndagsintervjun sänds. Den här gången är det Barbro Lindgren som intervjuas. Jag har ju tidigare hetsat upp mig över hur himla bra jag tycker detta program är. Avsnittet med en av våra mest prisade och folkkära författare är inget undantag. Mycket bra! Där och då, bestämmer jag att det blir ett inlägg om Barbro Lindgren och Söndagsintervjun idag. Nu - ett antal timmar senare - när jag kollar i bloggen om jag skrivit om denna författare tidigare upptäcker jag följande: Jag skrev om Barbro Lindgren den 25 mars 2014! Exakt samma dag för två år sedan. Då hade hon fått Alma-priset. Ett roligt sammanträffande, eller ett läskigt? Jag tänker enbart roligt, och möjligen att jag har lite dålig fantasi?

Jag har många fina minnen av hennes författarskap genom Dartanjang, Loranga och Masarin. Men också från Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner. Och hon sa så många bra saker under intervjun att jag hoppas att många lyssnar igen på det här avsnittet.

På tal om Bladen brinner så hoppas jag att Lisa Bärjbos och Johanna Lindbäcks bokpodd om barn- och ungdomslitteratur snart blir verklighet. Den heter också Bladen brinner och har Barbros välsignelse. Det är fint, och ytterligare ett bevis på att Lindgren är en ytterligt klok person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar