söndag 13 mars 2016

Söndagsintervjun

Jag har många rutiner. En av min nyaste är att lyssna på Söndagsintervjun i P1. Prova det! Man måste inte göra som jag, och slå på radion klockan åtta på morgon för att lyssna och äta frukost samtidigt. Alla intervjuer kan lyssnas på i efterhand för den som vill sova längre än en fiktiv pensionär.

Väldigt ofta är det intressanta gäster, och jag gillar Martin Wicklins stil som intervjuare. Idag var det Ebba Witt-Brattström - litteraturvetare, professor och feminist. Jag är mycket förtjust i henne överlag, och det var ett spännande samtal. Jag blev oerhört sugen på att läsa hennes skönlitterära debut som tar upp ett havererat äktenskap. Hon och Horace Engdahl gick skilda vägar för två år sedan efter ett långt liv tillsammans, och Ebba Witt-Brattström har varit ganska öppen med att Århundradets kärlekskrig är baserat på deras liv tillsammans. Jag gissar att den till exempel är något helt annat än Martina Haags Det är något som inte stämmer, men lika delar öppenhet, skandal och insikter i det som händer när allt går åt helvete. Återkommer om och när jag har läst den.

Här är även en intervju i DN som publicerades i fredags. Också läsvärd. Men glöm inte bort Söndagsintervjun! Det finns många bra avsnitt att lyssna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar