söndag 9 april 2017

Bokpratssöndag

Om cirka tio minuter är det dags för bokprat på Facebook. Den här gången ska vi diskutera Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman. För en gångs skull så har jag varit klar i extremt god tid och boken känns just nu lite avlägsen. Men det ger sig säkert när pratet kommer igång. Jag gillar Den där bokklubben för det är intressant, snabbt och avslappnat om böcker. Och väldigt god stämning. I övrigt har den här söndag inte blivit så beläst. Å andra sidan har jag gått en lång hundpromenad och hoppat studsmatta. Jag funderar på att strunta i dammsugningen och börja på Komma och gå av Taiye Selasi eller fortsätta med Min europeiska familj: De senaste 54 000 åren av vetenskapsjournalisten Karin Bojs. Jag är inte så bra på att läsa facklitteratur eller populärvetenskapliga böcker. Det gånger jag har provat så orkar jag inte riktigt. Men Bojs är väldigt skicklig på att berätta enkelt om komplicerade saker. Som exempelvis människans ursprung. Och boken tilldelades ju Augustpriset 2015 av en anledning. Så här långt gillar jag den mycket. Speciellt för att den är så pass lättläst och Bojs förmåga att väcka nyfikenhet inför ämnet men också inför forskningen.


Hoppas få börja på den här snart.

Det fanns en skog långt borta i horisonten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar