söndag 30 april 2017

Läslusten första kvartalet 2017

Det är Valborgsmässoafton och första fjärde delen av 2017 har passerat. Jag har haft bra läsflyt hela tiden, kanske att mars och februari var extra bra, om jag tittar på antalet böcker. Nu är egentligen inte det det viktigaste, men en jag gillar att föra bok, och så här ser listan ut (hämtad från Goodreads):

Januari:
Odinsbarn av Siri Pettersen
Min mors självbiografi av Jamaica Kincaid
Förlorade själar av Nadifa Mohamed
Tripprapporter av Tone Schunnesson

Februari:
Det handlar om dig av Sandra Beijer
Som eld av Sara Lövestam
Det är natten: författaren och den som skriver av Karolina Ramqvist
Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson
Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie
Purpurfärgen av Alice Walker
Lucy av Jamaica Kincaid

Mars:
Stoner av John Williams
Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman
Arvet efter dig av Jojo Moyes
Hustrun av Meg Wolitzer
Allt som blir kvar av Sandra Beijer
Kransen av Sigrid Undset
Glöm mig av Alex Schulman

April:
Vinter i drömhuset av Maeve Binchy
Finna sig av Agnes Lidbeck
Rosengädda nästa! av Emma Hamberg
Swede Hollow av Ola Larsmo

Jag tycker jag har ganska bra spridning på böckerna, det är både ungdomslitteratur såväl som vuxenlitteratur. Jag har fått in fantasy (Pettersen) och skräck (Gaiman), precis som underhållningslitteratur (Moyo, Hamberg) bredvid klassiker och nobelpristagare (Walker, Undset). Intressant är att jag övervägande läser kvinnliga författare. Det har varit så ett tag, och det verkar hålla i sig. Överlag har jag fått läsa bra böcker. Den sämsta var Vinter i drömhuset, som inte alls passade mig. De flesta andra har fått bra betyg på Goodreads.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar