tisdag 25 april 2017

Länkkärlek: Vad jag läst idag

Jag tror faktiskt inte jag har läst något av Björn Ranelid. För mig är han en författare som står i vägen för sina egna verk. Jag blir så provocerad av hans person att jag inte har lust att läsa något av honom. Fördomsfullt och fegt, skulle han nog säga själv och förmodligen lägga till några adjektiv till, men jag kommer inte runt hans persona och in hans böcker. Idag har jag dessutom läst att Ranelid har gjort slut med Österlen eftersom han inte fick bli vigselförättare i Simrishamns kommun. Detta gör mig inte mer sugen på hans författarskap. Om vi säger så.

Ibland undrar om jag inte sedan Prince bortgång, har läst en artikel om honom eller sett ett klipp med honom varje dag. Det är inte långt ifrån. Idag läste jag en intressant artikel i The Guardian om hur han stöttade kvinnliga musiker under hela sin karriär. Igår läste jag en lång artikel i New York Times (publicerad i april förra året) om hans gitarrsolo då George Harrison installerades i Rock and Roll of Fame postumt år 2004. Tillsammans med bland annat Tom Petty, Jeff Lynne och Steve Winwood framförde Prince "While My Guitar Gently Weeps" och förberedelserna var minst sagt speciella. Men han levererade ett oförglömligt solo.

Och givetvis tittade jag också på de här fem klippen. (Inspelning från Tyskland och Lovesexy Tour visades på SVT samma år turnén gick (tror jag) och jag och min syster spelade in den på VHS. Har fortfarande kvar bandet. Har nog sett den konsertfilmen hundra gånger, och hoppas att den ska visas igen.)

Igår laddade jag ned Maggie O'Farrells bok Sommaren utan regn till mobilen och idag har jag läst Kulturkollos intervju med författaren. Ser så fram emot att börja läsa boken. Kulturkollo är för övrigt ett bloggkollektiv av åtta sjukt pålästa bok- och kulturbloggare. Tillsammans med Bokhora är det två av mina bästa tips för bra, aktuell och rolig läsning om böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar