lördag 24 maj 2014

Andra chansen

När ska man ge upp om en författare? Lägga ner boken och konstatera att det här går inte - vi kommer inte överens hur gärna jag än vill. Eller ska man fortsätta arbeta på det? Jag har blivit bättre på att ge upp, eftersom livet är för kort för böcker som man inte gillar. Läsning ska ju i botten vara roligt - eller det ska åtminstone kännas enkelt att fortsätta. Det ska finnas något som får en att vända blad. Men så finns det de författare som man inte är klar med, trots att det inte gick så bra sist man provade.  

Erlend Loe är en sådan författare för mig. Jag har börjat på både Fakta om Finland och Naiv Super, ingen av dem har jag läst klart. På pappret så tycker jag att de är böcker som borde passa mig. Jag tycker uppriktigt att Loe är en intressant författare - de få intervjuer jag läst eller hört (Värvet) med honom visar på det. Men så här långt har det inte fungerat. Dock tänker jag att han är värd en andra chans. Hur ofta är det jag läser en kultförklarad norsk författare? Inte så ofta. Låt mig alltså återkomma i denna fråga.

Två misslyckanden. Kanske kan trenden vända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar