fredag 23 maj 2014

Valupptakt

Jag hoppas ingen har missat att det är dag att rösta till EU-parlamentet på söndag. Och om man vill så kan man rösta redan imorgon, om man inte redan har gjort det. Jag kommer att lägga min röst i valurnan i helgen - lite oklart dock om det blir lördag eller söndag. Det viktigaste är hursomhelst ATT man röstar, speciellt nu när det finns krafter både här hemma och ute i Europa som är både bakåtsträvande och rasistiska. Och med anledning av detta finns det så klart fin och inspirerande läsning som kanske gör det ännu lättar att knalla iväg till vallokalen.

Niklas Orrenius är en av de mest intressanta journalisterna i media-Sverige. Just nu finns han på DN, och jag tycker han nästan utan undantag skriver bra, öppet och tar sig an ämnen som flyktingpolitik, rasism och krocken mellan segregation och integration. Följ honom gärna på Twitter, så får du kloka tankar och ofta väldigt bra länkar till bra artiklar. Han finns här och heter: @niklasorrenius.

Jag har läst två böcker av honom. Båda handlar om Sverige i skenet av gemenskap, utanförskap och rasism. Jag är inte rabiat. Jag äter pizza handlar om Sverigedemokraterna och hur de faktiskt tänker sig att deras Sverige ser ut. Läs den oavsett din åsikt och få en ärlig bild av hur paritet tänker. Orrenius behandlar SD med respekt och tydlighet, och ingen som sympatiserar med partiet kan säga att författaren har bestämt sig redan innan för vad han ska tycka. Och han lyfter en hel del problematiska frågor kring åsiktsfrihet kontra skola och öppet politiskt arbete. Sverige forever in my heart är en reportagebok som fokuserar på gemenskap och rasism på olika sätt. Också här är människan viktig och berättelsen, men ämnena och bakgrunderna skiftar. I Malmö förföljs en rabbin och i Tomelilla får en mamma stenar efter sig på grund av sin slöja. De är sidor av samma mynt, och det finns många sådana mynt i Sverige just nu. .


Om SD med öppna ögon och avslöjande.
Fina reportage om det som är vårt Sverige.
I mitt land får alla plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar