lördag 17 maj 2014

Rosa färglära av Ambjörnsson

När jag hämtade fick hem hunden för åtta månader sedan valde jag blått halsband och blått koppel till henne. Jag gillar blått och tyckte det passade alldeles utmärkt till världens sötaste valp. Och vad andra tyckte om detta? Ungefär detta: "Vad heter han?" Vilken söt kille." "Men det är väl synd att sätta blått på en sådan söt tjej." Sagt om en hundvalp.

Mer eller mindre alla utgick från att färg avslöjar kön och att blått betyder kille. Dessutom är det synd om en hund som blir utklädd till "fel" färg. Dessa tankar och kommentarer som jag och min hund fick gäller i allra högsta grad hos människor - och då främst bebisar och barn. Och efter att ha läst Rosa - den farliga färgen av Fanny Ambjörnsson så är det helt klart att färger och kön hör ihop - och speciellt rosa.

Rosa väcker känslor, signalerar egenskaper och till och med sexuell läggning. Det kan vara fint i ett sammanhang men stå för något helt annat i ett annat sammanhang. Detta, trots att det bara är en färg. Vår syn på rosa och de som bär färgen visar inte bara samtiden, utan också strukturer i samhället. Fanny Ambjörnsson har många intressanta poänger, och resonerar både tydligt och genomtänkt. Och är du det minsta intresserad av vad Gudrun, F! och andra som tycker jämställdhet och feminism är viktigt ska du definitivt läsa den här boken. Den sätter en hel del av det i ett förståeligt sammanhang. Hunden, numera urvuxen sitt valphalsband, har för övrigt numera ett orange halsband.

En märklig rosa bild.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar