torsdag 29 maj 2014

Det där som nästan kväver dig

Chimamanda Ngozi Adichie är en nigeriansk författare jag vill läsa precis alla böcker av. Så här långt har jag haft den stora lyckan att läsa Lila hibiskus, En halv gul sol och novellsamlingen Det där som nästan kväver dig. Alla är bra, alla är fängslande och alla är angelägna. Genomgående så diskuterar hon krig, konflikter och bilden av Afrika och hon gör det genom historier och människor som kommer en väldigt nära. Och hon gör det elegant även om det handlar om Biafra-kriget eller en far som misshandlar sin familj. Och kanske är det det eleganta som är så fängslande. Jag är generellt ingen novelläsare, men Adichie gör det så strålande att jag så klart sträckläste även Det där som nästan kväver dig.

Novellsamlingen skiljer sig lite vad gäller perspektiv eftersom den också tar upp bilden av afrikaner utanför Afrika och belyser de öden som många drabbas av när de utvandrar. Adichie själv har ju både läst i USA och bor i idag både i Nigeria och USA, så hon äe insatt i problematiken och de synsätt, okunskap och fördomar som finns i väst om Afrika. Lila Hibiskus och En halv gul sol utspelar sig i Nigeria, där den senare skildrar Biafra-kriget. Här är det landet själv som är i centrum och det blodiga inbördeskriget, som jag visste väldigt lite om. Adichie har även kommit ut med Americanah som även den fortsätter på temat utvandring och identitet. Jag längtar efter att få läsa den också, jag tror nämligen att den är minst lika bra som de andra.

Väldigt bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar