måndag 16 maj 2016

Älskade du

Jag sitter och bläddrar i Barbara Voors Älskade du. Det är en kort men intensiv bok om kärlek. Och en fantastisk titel. Den handlar om drabbande kärlek som inte går att undvika, som inte går att styra. Det är nog minst femton år sedan jag läste den. Men Voors känslighet med ord är nog det största behållningen än idag. Framför allt är hennes dialog ett svängande fram och tillbaka mellan ord och nyanser. Det blir stämning genom dessa, och det sägs inte så många ord, även om det sägs mycket. Det blir en tät värld som byggs upp.

Jag tycker även Akvarium levererar samma stämning, samma kännetecken. Det blir väldigt suggestiv läsning. Båda böckerna är också avskalade vad gäller namn, det blir mer sagoaktig när personer nämns som Pojkvän, Före Detta och så vidare. Samtidigt upplever jag inte att de är endimensionella personer. Ett annat drag som genomsyrar båda böckerna och som jag minns väldigt starkt är Voors alla frågor. De ställs öppet i löptext och dialog. Det finns ett ständigt sökande och vridande. Det skulle kunna upplevas som osäkert eller tjatig. Men långt därifrån.

Pocketböcker från 90-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar