söndag 8 maj 2016

Lundströms bokradio

Jag har länge velat lyssna på Lundströms bokradio. Idag fick jag chansen eftersom stora delen av dagen har spenderats i bilen, på väg hem genom ett sommarlandskap. Rapsen har nästan slagit ut nu, och det var över 20 grader. Så medan jag tittade på idyllen utanför bilen och nog körde för fort lyssnade jag på poeten Ann Jäderlund och hennes nya bok djupa kärlek inga. Ett fint samtal om bland annat vitt, kärlek, diktatur och rytm var det och jag gillade de dikter som lästes upp.

Dessutom berättade programmet om en ny upplaga av samlingsverket Svensk poesi. Den innehåller alster från 200 svenska diktare, från 1500-talet fram till idag. Stig Larsson är en av dem och han fick läsa sin dikt Mani. Något han gjorde under protest. I verket finns även rock- och musiklyrik, vilket var väldigt spännande. Utmärkta programledaren Marie Lundström hade en ovanlig diskussion med Thomas Öberg om detta. Lysande radio. Jag funderar på att köpa Svensk poesi, det känns som en bok som bör finnas i bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar