onsdag 4 maj 2016

Två goda böcker

Jag är en urusel kock. Det är inte det att jag inte kan laga mat, men jag tycker det är så förbannat tråkigt. Under en lång tid behövde jag inte heller eftersom det fanns andra i hushållet som stod för matlagningen. Nu är det inte så längre. Det är bra av många anledningar, men en är ju att jag måste lära mig laga mat. Eftersom jag inte kan laga på gehör, eller hitta på värst bra, så är kokböcker som är ett måste. Sedan finns det många recept nätet - hos olika fantastiska matbloggare, men jag har två favoriter vad gäller kokböcker som jag ständigt återvänder till:

Arlas kokbok, 200 enkla recept för alla som överhuvudtaget satt sin fot i ett kök är den ena. Det är en ren marknadsföringsprodukt för Arla, men det struntar jag i. Det är så lätta recept att till och med jag klarar det. Här har jag lärt mig att göra risotto. Mycket nöjd över detta.

Gillar den mycket, trots det är reklam.


Bonniers nya kokbok av Britt Sandquist-Bolin innehåller allt en behöver veta från saftkokning till hur man gör aladåb. Saft är jag mest intresserad av än det andra, men för mig är detta ett perfekt uppslagsverk med information om allt möjligt som rör mat.

Det jag skulle vilja utöka kokboksbiblioteket med är kokböcker för vegetarisk mat. Lisa Bjärbo har tillsammans med Sara Ask skrivit bland annat Mer vego: mat för hela familjen. Den borde jag verkligen beställa hem.

En trotjänare som fick ett fult foto.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar