söndag 29 maj 2016

Mors dag

Det är Mors dag idag, något som inte undgår någon i dagens sociala kanaler. Det är en bra grej att bli påmind och på många sätt fint att läsa alla kärleksförklaringar, men också en dålig grej för de som kanske inte har tid, lust och ork eller av tusen andra skäl inte tycker att Mors dag är ett inspirerande påfund. Jag har dock dagen till ära bakat cupcakes med min mamma och mina syskonbarn.

Dekorationer de lux.

Fint som snus, och när jag åkte hem tänkte jag på de där dagarna jag hade i Kapstaden och Khayelitsha. Där mammor lever i ständig oro över att maten inte räcker, att det inte finns pengar eller arbete, att det sexuella våldet mot kvinnor och barn är extremt vanligt, att våld  i kombination med missbruk och kriminella gäng frodas, att undernäring i kombination med hiv och diarré/infektion/lunginflammation tar livet av alltför många barn, speciellt barn under fem år. Lägg därtill rasism och starka patriarkala strukturer. Men ändå kämpar de på. Mammorna. Med värdighet och med en ork som är ofattbar. Och när de tar hjälp av varandra kan barnadödlighet minska. Det projektet jag besökte visar att äldre mammor som har fått grundläggande utbildning i mödravård och barnavård påverkar barnhälsan positivt när det gör hembesök hos mammor. De väger barnen, mäter, kontrollerar utvecklingen fysiskt och psykiskt, de berättar om amning, kost och hälsa. De lyssnar, uppmuntrar och tillsammans hjälps de åt att förbättra den ekonomiska situationen. I Sydafrika har exempelvis alla rätt till barnbidrag, men många vet inte om det, eller vet inte hur de ska ansöka om stödet.

Jag har haft den stora förmånen att besöka tre utvecklingsprojekt i tre länder. Alla visar samma sak. När kvinnor får möjlighet att utvecklas, skapa sin egen försörjning, möjlighet att påverka, så får barnen det bättre. De blir friskare, äter bättre och går i skolan. Men det innebär också att samhället i stort utvecklas, på mikronivå men också makronivå. Kvinnor och mammor låter det goda spilla över i väldigt stor utsträckning. Varför får de inte bättre möjlighet att göra det? En dag som denna känns den fråga oerhört viktig.

Även om apartheid är över finns strukturerna kvar.

De flesta skolor i området håller för dålig kvalitet för att ge barn och unge en chans till bra arbete även om de tar sig hela vägen .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar