söndag 2 mars 2014

Avlopp och Kulla-Gulla

Jag har rensat avlopp idag, eller golvbrunn kanske det heter, det lilla hål i golvet där dusch- och tvättmaskinsvatten bland annat åker ut. Oavsett så har jag tagit upp diverse otrevliga klumpar av svårdefinierad gegga, skurat packningar och tänkt på Kulla-Gulla. Var Kulla-Gulla kom ifrån är osäkert; det kan vara en mycket långsökt referens till det faktum att det är Vasaloppssöndag idag, historia och blonda hårsvall. Den som kan sin Kulla-Gulla vet att hon hade väldigt långt blont hår som lockade sig i pannan när det var fuktigt väder, eller när hon fick arbeta hårt. Det kan också ha med det faktum att jag faktiskt fick kroppsarbeta idag, något denna kontorslekamen inte är speciellt van vid.

Men hursomhelst, Kulla-Gulla var en väldigt viktig person för mig när jag var i tioårsåldern och jag har läst serien från början till slut mer än en gång. Fascinationen över att Kulla-Gulla gick från föräldralöst fosterbarn i fattiga torparhem till att få en rik morfar, träffa sin stora kärlek  och bli gift på köpet gick liksom aldrig över. Bara genom att vara klok, rejäl, arbetsvillig, snäll och vacker så ordnade sig allt till slut. Om vi bortser från det sista, så var det så enkelt - så länge man högg i och talade sanning. Idag med lite mer livserfarenhet i bagaget och ömma knän är jag inte helt säker på att jag gillar Kulla-Gulla lika mycket. Eller så kommer högvinsten att trilla in snart. Mitt städkarma har ju förbättrat sig avsevärt redan.

Ja, det är en skurhandske i närbild. Jag har ingen Kulla-Gulla-bok i min ägo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar