torsdag 27 mars 2014

En hög olästa böcker

Just nu ser min väntelista ut så här:

Waris Dirie/En blomma i Afrikas öken
Har lånat den av en kollega och jag ser fram emot att läsa den. Inte för de litterära kvalitéerna, här har jag en rad fördomar. Men historien i sig och det faktum att boken handlar om kvinnlig könsstympning gör den angelägen att läsa.

Joseph O´Connor/Havets stjärna
En gammal julklapp från min före detta svärfar. Han väljer böcker med omsorg och träffsäkerhet vilket gör att förväntningarna på denna boken är höga. Dessutom lovar baksidestexten väldigt runt där O´Connor beskrivs som ett av de unga heta namnen i irländsk litteratur. Nu var det sju år sedan, men boken är ju säkert bra för det.

Sofi Oksanen/När duvorna försvann
Allt jag har läst av henne har varit bra. Detta var visserligen ett impulsköp, men jag är redan nöjd med boken. Vi får se om mina enorma förväntningar infrias.

Linus Jonkman/Introvert
Också ett impulsköp, och jag har jag ingen aning om detta blir bra eller dåligt.

Rose Treman/Nåd och onåd
En historisk roman som utspelar sig i det engelska hovet på 1600-talet. Jag har ingen aning hur den har hamnat i min bokhylla. Kanske är det ett loppisfynd. Boken kom ut 1989 och har nominerats till Booker-priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar