måndag 3 mars 2014

En fyrbent läskompis

Jag har en ny kärlek i mitt liv. Hon är fyrbent, svart och av rasen dobermann - precis som min förra kärlek som jag fick ta bort sommaren 2012 på grund av ryggproblem. Sedan var det hundlöst i nästan precis ett år och i augusti landade Missy på svensk mark och i min famn. Hon är en invandrad österrikiska med alla egenskaper som en dobermann ska ha. Den här vintern har det varit lite varmare och mycket mysigare att läsa i soffan eftersom Missy gillar närkontakt av den grad som kelna husdjur gärna erbjuder till oss människor. Och jag tar tacksamt emot.

Att ha en ny hundkompis innebär så klart att de flesta av hundböckerna i bokhyllan har dammats av och bläddrats igenom. En av mina absoluta favoriter är fortfarande Eva Bodfäldts Kontaktkontraktet. Om jag fick rekommendera en bok till en nybliven hundägare så är den denna. Den erbjuder ett positivt sätt att se på inlärning och lägger en bra grund till hur du får hunden att jobba tillsammans med dig och för belöningar. Jag tar fram den då och då och läser lite för att påminna mig själv om självklara saker som - konsekvens, långsiktighet, belöning, hundens behov - är lätta att glömma bort, speciellt när  hundträningen inte går som tänkt.


Första morgonen utan mamma och syskon, i ett nytt hem.


Idag en sjumånaders arbetsmaskin - här i spårarbete. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar