tisdag 18 mars 2014

Så väldigt hundra

Jag vet inte hur länge jag har läst bloggen Jazzhands, men varje gång jag läser ett inlägg blir jag stillsamt glad att över att jag hittade den. Här finns humor, sorg, svärta, ironi, klokskap, öppenhet, tv, film och samtid i en fin blandning (plus bakverk och LA). Bakom bloggen finns journalisten och författaren Caroline Hainer och om det inte framgått ännu, så är jag imponerad av henne.

Men jag tycker inte bara om henne för bloggen, och för att hon säger rakt ut vad som gör filmatiseringen av Jack Kerouacs On the road till en lika onödig film som boken är överskattad, utan även för att hon har skrivit den utmärkta boken Inte helt hundra. Den tar upp hur svårt det kan vara att vara ärlig i kärlek, hur svårt det kan vara att få en relation att fungera och hur lätt det är att man lever tillsammans av fel anledningar. Annina Rabe jämförde Hainer med Nick Hornby i Svenska Dagbladets recension och det kan jag hålla med om. Jag hade dock inte några som helst problem med "pratigheten" eller de något långa partierna hos terapeuten, men jag är inte heller litteraturkritiker.

Inte helt hundra är en ärlig och rolig skildring av tillkortakommanden, feghet och misstag, men också djup förtvivlan och sökande efter det där som kallas äkta kärlek. Jag läste den i julas, efter ha suktat efter boken ett bra tag, och blev inte det minsta besviken. Det gav mig faktiskt en hel del att fundera över, vilket jag kanske inte var helt beredd på. Jag rekommenderar den å det varmaste. Ironiskt nog hittar jag inte mitt exemplar i bokhyllan så någon bild av boken kan jag inte bjuda på idag. Men låna på bibliotek eller köp den här. Och som sagt, läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar