lördag 29 mars 2014

Hundens mentalitet och jag

Om någon skulle fråga mig vad jag har gjort idag, skulle svaret bli: Jag har skuttat runt med en kampleksak i näven, nigit på speciella ställen, klappat i händerna, varit spöke och övat på att dra en kedja som skramlar mer än en jackpot i Las Vegas. Det betyder att jag har varit på en utbildning för att bli figurant inom Mentalbeskrivning hund och Mentaltest hund. Det är två testmetoder som ger hunduppfödare (och ägare) möjlighet att testa hundar för att se vilka egenskaper hunden bär på. Detta för att kunna avla fram bra, arbetsvilliga och stabila hundar. Olika rasklubbar har olika sätt att bedöma vilka egenskaper som är mest attraktiva men syftet är att minska aveln på hundar som är rädda eller har låg social tillgänglighet. Rädda hundar är nämligen de som får det svårast i samhället. Rädslor och osäkerhet har visat i hög grad vara nedärvda, vilket gör att en rädd hundmamma med stor säkerhet får rädda hundvalpar. Det vill säga hundar som har svårt att finna sig tillrätta i nya miljöer, har svårt att koncentrera sig, är osäkra mot människor och andra hundar eller är rädda för höga ljud. Viss del kan tränas bort, men i grunden är den en osäker individ.

Så här ser ett MH-spökes ansikte ut. Kortet är från i höstas.

Min förra högt älskade dobermann hade en del rädslor och detta gjorde mig intresserad av mentalitet och de tester som görs. Syftet med testerna är att skrämma hunden på olika sätt för att se hur den reagerar och se om den kan avreagera. Alla hundar kan bli rädda, men den hund som kan konstatera att något inte var så farligt och sedan gå vidare är ofta tryggare och en lättare hund att träna och arbeta med. En hund som kan värdera sin omvärld, är också en hund som tänker efter innan den gör något, vilket gör att den inte tar till aggression så snabbt (eller aldrig överhuvudtaget) än en hund som blir jätterädd och inte kan komma ur rädslan. Så allt det jag har gjort idag syftar till att lära mig de retningar som hunden utsätts för under testerna. Ibland är det ett spöke, ibland ett högt ljud. Alla övningar är sammansatta till tester som ser likadana ut för alla hundar och ska göras på exakt samma sätt så att det går att jämföra resultaten. Det låter kanske konstigt, men är fruktansvärt intressant. Imorgon får vi se om jag klarar utbildningen.

Vän av ordning undrar säkert vad detta har med en bokblogg att göra? Det finns ju så klart hur många böcker som helst att läsa i ämnet. Idag har vi fått rekommenderat att läsa Mentalitetsboken av Curt Blixt, Ingalill Blixt och Kenth Svartberg. Så den ska jag beställa från lämplig bokhandel. I bokhyllan har jag själv Hundens språk och flockliv av Lars Fält som ger en bra grund till det här med hundars mentalitet. Dock tror jag inte man ska stanna läsningen där, utan faktiskt sondera terrängen mer. Det finns otroligt mycket att lära, via böcker men också praktiskt genom att träna hund, gå med på mentalitetstesten som publik och så klart vara figurant. Vill du veta mer om testerna kan du läsa här och här där Svenska Kennelklubben och Svenska Brukshundsklubben berättar om hur det fungerar.

Och är du hundägare, eller funderar på att bli - lägg lite tid på det här med hundars beteenden och ta reda på om din eventuella hunds föräldrar är testade - det kan avslöja lite om hur din nya kompis kommer att vara. I längden är det värt det.

En bra början om man vill lära sig om hundars beteenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar