fredag 18 april 2014

Alakoski och en långfredag

En nobelpristagare har gått ur tiden och jag har sorterat böcker. Slänga, spara och ge bort - är de kategorier som finns tillgängligt. Det går sådär eftersom det svåraste som finns är att slänga en bok. Mitt i all röra hittade jag Håpas du trifs i bra i fengelset av Susanna Alakoski. Jag älskade hennes Svinalängorna (2006) och hade kanske förväntat mig samma sak med denna boken. Men blev lite besviken. På ett sätt handlar den om samma sak - att vara utstött, fattig och att inte få någon hjälp.

Anni och Sami är huvudpersoner i boken, döms av skolan, vuxenvärlden och av sig själva för att de kommer från en miljö där spriten flödar och pengar alltid fattas. Det är fattigt och våldsamt nästan jämt. Anni blir superduktig på allt och Sami struntar i det mesta. Hon blir socialarbetare och vill rädda alla. Han försöker långsamt ta död på sig själv med hjälp av allehanda kemiska substanser. Hon vill bryta, rädda och leva sitt liv. Han vill leva, räddas och gärna dö. De är syskon med stor kärlek mellan sig men också ett bagage som alltid är lite i vägen för deras relation.

Det är en bra bok, men jag gillade den inte lika mycket som Svinalängorna. Det är kanske väldigt orättvist att jämföra, men Håpas du trifs bra i fengelset kändes jobbigare att läsa. Kanske är det historien som är mer komplicerad, eller så är det en samhällsskildring som är jobbig att läsa i hängmattan (boken lästes en sommar). Jag är ändå glad att jag gav den en chans. Alakoski har många viktiga saker att berätta.

Tydligen köpt på rea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar