torsdag 3 april 2014

Vilda svanar och en semester

Vilda svanar läste jag på Playa del Inglés, Gran Canaria. Mitt i ett charterparadis besökte jag Kina och fick läsa om ett samhälle där kommersialism under lång tid inte existerade. Tillbakalutad på en solig balkong i december, vid poolen eller i lägenhetens soffa mötte jag tre kvinnor, tre generationer och Kinas utveckling under 1900-talet. Med palmer, neonskyltare och menyer på fem språk som fond läste jag om en konkubin, en kulturrevolution och en kommunistisk flicka som gör upp med sin historia. Boken är skriven av Jung Chang och det är hennes mormor, mamma och henne själv jag fick följa med i drygt 500 sidor och hundra år av Kinas utveckling. Vill man veta mer om Kina, Mao, traditioner, historia och kvinnor som lär sig överleva under hårda villkor är den en perfekt bok. Den är en blandning av memoarer och har dokumentär ton, ändå upplevde jag den som väldigt lättläst. Kanske för att jag hade semester, och all tid i världen, men också för att den är väldigt välskriven. Jag läste den i ett sträck, med skräck, sorg, fascination och till slut lite hopp. Jung Chang lämnade landet på 70-talet och lever sedan länge i Storbritannien där hon är professor i lingvistik. Hon har även gett ut en biografi om Mao som ska ha kommit ut på svenska sommaren 2006.

Jag åkte på charter och hamnade i Kina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar